کد مطلب:234304 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:190

بهداشت مسافر
اما صلاح المسافر و دفع الا ذی عنه فهو ان لا یشرب من ماء كل منزل ببرده الا بعد ان یمزجه بماء المنزل السابق.

اما صلاح مسافر و حفظ او از آزار سفر باینست كه از آب هیچ منزلی كه در آن نزول می كند نیاشامد مگر اینكه قبلا آن را با آب منزل سابق ممزوج كرده باشد. محمد بن زكریای رازی و جماعتی از اطبای قدیم می گویند مخلوط كردن آب منزل سابق بلا حق (یعنی منزلی كه بعد وارد می شود) شرط بهداشت سفر است آبها مربوط به هر كجای دنیا باشند از نظر مواد تركیبی با هم یكسانند (تمام آنها از یك سهم اكسیژن و دو سهم هیدروژن تركیب شده اند) ولی از نظر موادی كه با آن مخلوط شده است و فرمانهائی كه در آن زندگی می كنند با هم تفاوت دارند، میكربها اعم از اینكه مضر یا مفید باشند ورود دفعی آنها در بدن ایجاد اختلال می كند زیرا وارد محیط نامساعدی شده اند و بدن مستعد پذیرائی آنها نبوده است.

برای این كه شخص محیط نامساعدی به دست میكربها نداده باشد و مستعد پذیرائی میهمانهای تازه بوده باشد لازم است آنها را به همراهی آشنایان قلبی وارد بدن كند یعنی مسافر آب منزل سابق را با لاحق بیامیزد.

شاید كسانی جوشانیدن آب را بر این كار ترجیح دهند تا



[ صفحه 285]



یكسره از ورود اغیار و نفوذ میكربها در امان باشند ولی در این صورت از فواید بسیاری محروم مانده اند زیرا یك قسمت احتیاجات بدن ما را همین میكربها تأمین می كنند حتی آندسته ای از تیپ مضره محسوب شده اند.



[ صفحه 286]